Maca juur – indiaanlaste iidne elujõu allikas

//Maca juur – indiaanlaste iidne elujõu allikas

Kui alles hiljuti oli maca juure jõuduandev toime Andide hästi hoitud saladus, siis tegelikult korjati ja külvati selle taime seemneid juba üle 10 000 aasta tagasi. Traditsiooniliselt kasutasid Andide põlisasukad macat suguvõime parandamiseks, heaks füüsiliseks toimetulekuks ja energia saamiseks juba enne inkade aega.

Maca (lad: Lepidium meyenii Walp) on redisesarnane juurikas, mis kasvab Peruu Andide mägismaal 4000-4500 meetri kõrgusel, mis teeb temast kõige kõrgemal kasvatatava toiduaine maailmas.

Maca juurt sõid näiteks kuulsad inkade sõjamehed enne lahingusse minekut või enne pikemat rännakut, kuna see suurendas nende vastupidavust ja andis palju energiat.

Nagu inkad sajandite tagusel ajal, nii kinnitavad Peruu elanikud ja ka läänemaailma uuringud, et maca juur mõjub üldtoniseerivalt, annab energiat, tõstab liibidot ja leevendab menopausi järgseid terviseprobleeme ja hormonaalset tasakaalutust.

Maca toime

Maca parandadab sportlikke saavutusi ja tõstab vitaalsust. Maca tugevdab immuunsüsteemi, mõjub antioksüdatiivselt ning tõstab toonust ehk mõjub kroonilise väsimuse vastu väga hästi. Maca juur on ka seksuaalenergia allikas.

Mida vanemaks inimene saab, seda rohkem väheneb liibido ja meestel võib väheneda sperma kvaliteet. Erinevad uuringud on tõestanud, et Maca mõjub positiivselt ka seemnerakkude arvukusele ja aktiivsusele.

Maca on looduslik hormoonravi asendaja – alternatiiv, mis on nii turvaline kui efektiivne. Maca juur on nii toit, kui ravimtaim.

Viimase 20 aasta jooksul on Ladina-Ameerika arstid kasutanud macat paljude naiste tervisehädade raviks (nagu näiteks vagiina kuivus, kuumahood, depressioon, luuhõrenemine) ja meeste puhul impotentsuse, viljatuse ja luuhõrenemise ravil. Maca leiab kasutust ka mäluhäirete vähendamises, mäluselguse ja erektsiooni suurendamises.

Maca ei ole tavaline taim – sel on võime ennetada vananemist põhjustavaid hormonaalseid muutuseid. Maca toimib nii meeste kui naiste hormonaalsüsteemi tasakaalustajana ja erinevate näärmete töö reguleerijana.

Ühe teelusikatäie maca pulbri mõju on pikaajaline, andes energiat, tegutsemistahet ja vitaalsust terveks päevaks. Seni pole macal täheldatud ka negatiivseid kõrvaltoimeid.

Maca teadusuuringutes

Peruu San Marcose riiklik ülikool (Universidad Nacional Mayor de San Marcos) viis 2005. aastal läbi uuringu maca mõjust sportlaste füüsilisele vormile kõrgmäestiku tingimustes. Kümnel kõrgmäestikus treenival sportlasel mõõdeti enne testi maksimaalset hapniku tarbimist füüsilisel koormusel. Seejärel anti neile 60 päeva jooksul iga päev 1500mg macat. Seejärel tehti teine hapniku tarbimise test samades tingimustes.

Tulemused olid kõnekad: baastingimustes oli keskmine jooksukiirus jooksulindil 15,46 km/h ning maksimaalne keskmine hapnikutarbimine 52,32 ml/kg/min. Teisel mõõtmisel peale maca tarbimist oli keskmine kiirus tõusnud – 16,89 km/h ja maksimaalne hapnikutarbimiseks mõõdeti 57,75 ml/kg/min, mis tähendab 10,3% füüsilise jõudluse kasvu. Mõnedel sportlastel parandas maca sportlikku tulemuslikkust kuni 33,5%.

Aastal 2009 tegid USA, Inglismaa ja Prantsuse teadlased veel ühe pilootuuringu maca mõjust sportlastele, mis tõi selgelt välja, et maca parandab sportlaste tulemusi. Uuringu eesmärk oli uurida maca tarbimise mõju 14 päeva jooksul vastupidavusala sportlastel ehk profijalgratturitel. Maca ekstrakti tarvitamine parandas märgatavalt 40km jalgrattasõidu tulemusi võrreldes algtestiga ning suurendas ka suguiha. Maca tarvitamisel ei esinenud soovimatuid kõrvalnähte ja ühelgi testis osalejal ei muutnud ekstrakti tarvitamine ka südamerütmi.

Need on lootustandvad tulemused, mis julgustavad põhjalikumate kliiniliste uuringute tegemist ja rohkem vabatahtlike kaasamist, et uurida maca toimemehhanisme. Maca positiivse mõju on avastanud ka mitmed Lõuna-Ameerika jalgpallurid.

Maca tarvitamine

Igapäevane soovitatav kogus on kuni 3 teelusikat. Algul soovitatakse alustada poole teelusika suuruse kogusega, mõned allikad soovitavad isegi ainult 1/4 teelusikat korraga ja mitu korda päevas koos söögiga. Ning hiljem kogust suurendada soovikorral. Maca tarvitamises soovitatakse teha iga kuu nädalane paus või siis kuuajane paus iga kolme kuu tagant. Maca pulbrit ei soovitata anda alla 3-aastastele lastele.

Maca pulbrit võib segada vee, mahla, jogurti, müsli ja piimaga (eriti sojapiimaga); teda võib lisada toitudesse või teha teed. Maca sobib hästi ka kohvi sisse segada.Macal on küllalt tugev maitse, kuid segades kisellide, magusate kastmete, mahlade, marjade või puuviljadega võib ta olla väga maitsev. Nii et sobib kasutada kerge einena koos jogurti ja kohupiimadega.

Macat on mõistlik tarvitada igapäevaste toitudega. Suurepärase maitse annab maca isegi tavalise saia ja leiva tainale, rääkimata siis igapäevaselt kasutatavatest võietest.

Macaga segatud võided säilivad väga hästi ja maitse muutub isegi paremaks; pealegi toimib maca loodusliku paksendajana. Viimane on meeldiv kreemidesse segamisel, kusjuures hapukaid kreeme täiendab maca suurepäraselt. Maca maitse sobib suurepäraselt melissiga. Teraviljadest sobivad macaga paremini mais, kaer, hirss, riis, rukis ja nisu.

Mida maca sisaldab?

Maca juur on rikas süsivesikutest, valkudest ja kiudainetest. Maca sisaldab palju peamisi rasvhappeid, B-vitamiine, C-vitamiini, kaltsiumit, magneesumit, fosforit, rauda ja kaaliumit.

Maca juur on ülimalt rikas erinevate mineraalainete poolest. Ta sisaldab peaaegu kõiki vitamiine, aga ka flavonoide, eeterlikke õlisid ja teisi organismile väga kasulikke aineid.

Kasutatud materjal:

https://www.bioneer.ee/maca-juur-indiaanlaste-iidne-eluj%C3%B5u-allikas

2020-04-06T12:59:14+00:00